Veel gestelde vragen
De online praktijk
- Waarom hoef ik geen podotherapeut of andere voetspecialist te bezoeken?
Je kunt eerst een online consult bij ons boeken, zodat we de noodzaak daartoe kunnen bekijken. In de meeste gevallen kunnen we je online helpen.
- Waarom is een online afspraak beter?
Online kun je meestal veel sneller terecht. Ook heb je niet de nadelen van een fysieke afspraak zoals telefonisch een afspraak moeten maken, reizen naar afspraak en terug naar huis, wachten in wachtkamer, etc. In minder dan 5% van onze consulten vragen wij de zorgconsument alsnog een fysieke afspraak in te plannen. Ook omdat wij ook vervolgafspraken deels online kunnen uitvoeren.
- Waar dient de online praktijkruimte voor?
In de online praktijkruimte kijken we tijdens een online consult naar je persoonlijke probleem.
- Hoe vindt het online consult plaats?
Op het afgesproken tijdstip wordt je gebeld via WhatsApp. Een WhatsApp account is dus noodzakelijk. Neem het gesprek aan via je smartphone zodat we zo met je in gesprek komen. Tijdens het gesprek zal de specialist je vragen om ook je voeten met ondersteuning van de camera van je smartphone, in beeld te brengen. Het is daarom verstandig om in een rustige en goed verlichte ruimte plaats te nemen op blote voeten.
- Wat gebeurt er tijdens een online consult?
Onze voetspecialist bespreekt je persoonlijke klachten en situatie. Op basis van de bevindingen worden inlegzooltjes of een bezoek aan een specialist aangeraden. Dat kan een volgend online consult zijn óf een bezoek in de praktijk van zo’n specialist.
- Kan ik jullie ook bezoeken?
Bezoeken kan eventueel als er na het online consult aanleiding voor is. Een afspraak wordt dan daarvoor na het online consult gemaakt.
Werkwijze E-Footcare algemeen
- Wat zijn de voordelen van jullie producten en werkwijze?
Voordelen zijn dat onze producten toegepast kunnen worden in confectieschoenen, onze aanmeet- en productiemethoden duurzamer zijn, wij voldoen aan de Medical Device Registration en zoveel mogelijk op afstand georganiseerd wordt. E.e.a. met behoud van de deskundigheid van voetspecialisten en met dezelfde mogelijkheden voor vergoeding door verzekeraars als de ouderwetse aanpak.
- Waarom zijn jullie producten en werkwijze duurzamer?
Onze producten worden grotendeels vervaardigd door middel van 3D printen. Hierbij ontstaat veel minder afval dan bij inzet van ouderwetse productietechnieken. Ook wordt reizen door de mogelijkheid van online consults, minder noodzakelijk.
- Wat is de Medical Device Regulation?
De Medical Device Regulation is een Europese richtlijn die onder andere voorschrijft dat medische hulpmiddelen voorzien moeten worden van traceerbare kenmerken. Alle ortheses, waaronder ook voetzooltjes, dienen hier vanaf 26 mei 2021 aan te voldoen.
Verwijzingen
- Heb ik een verwijzing van een huisarts of specialist nodig?
Voor voetzolen heb je geen verwijzing nodig. Voor overige ortheses is dat niet noodzakelijk, maar wel als je deze wil declareren bij een ziektekostenverzekeraar.
- Is een bezoek aan een huisarts noodzakelijk?
Een bezoek vooraf aan de huisarts kan natuurlijk ook, maar is niet noodzakelijk. Voor een kleine vergoeding voorzien wij ook in een online consult.
Zorgverzekeraar
- Vergoedt mijn verzekeraar de kosten van de orthese?
Bij een doorverwijzing vergoedt de verzekeraar alle ortheses, behalve voetzooltjes. De meeste aanvullende verzekeringen vergoeden een deel van de kosten van voetzooltjes.
Mijn bestelling
- Waarom krijg ik na mijn bestelling niet direct mijn voetzooltjes toegezonden?
Voor een persoonlijke oplossing hebben wij eerst je voetafdruk nodig om te kunnen scannen. Daarna maken wij een voor jou specifiek ontwerp.
- Hoe gebruik ik de maatneemkit?
Stap 1. Gebruik de maatneemkit in een ruimte met voldoende licht en met een vlakke en niet gladde ondergrond.
Stap 2. Je kan een stoel gebruiken voor stabiliteit.
Stap 3. Doe je schoenen en sokken uit en plaats de maatneemkit open voor je neer.
Stap 4. Ga vervolgens met je rechtervoet in de maatneemkit staan en plaats je volle gewicht op je rechterbeen. Hou eventueel een stoel vast voor stabiliteit.
Stap 5. Stap terug met je rechtervoet en doe dit nogmaals met je linkervoet en plaats dan ook weer je volle gewicht op je linkerbeen.
Stap 6. Vouw de maatneemkit weer samen en stop deze in de verpakking terug. Gebruik de retoursticker om deze aan E-Footcare te retourneren.
Zie hoe de maatneemkit wordt gebruikt via de Youtube link (https://www.youtube.com/watch?v=ZKjPjJjdA9E) of bekijk verdere uitleg op onze pagina Gebruik Maatneemkit.
- Wat moet ik met de vragenlijst doen?
Om onze intelligente software aan het werk te zetten vind je in de maatneemkit ook een vragenlijst. Wij gebruiken deze informatie alleen om jouw steunzool/inlegzool of orthese op maat te maken. Jouw gegevens zijn uiteraard veilig bij ons en worden niet gedeeld met derden. Deze moet meegezonden worden samen met de maatneemkit.
- Waarom is de verpakking van de schuimdoos van plastic?
De verpakking wordt gereinigd en hergebruikt voor toekomstige zendingen.
- Wat betekent reproduceerbaarheid in de context van leveringen van ortheses?
Reproduceerbaarheid betekent dat het product exact gemaakt kan worden zoals het vorige keer geleverd is. Dat is bij de ouderwetse productietechnieken bijna onmogelijk.
- Kan ik ook vanuit het buitenland bestellen?
Je kunt bestellen vanuit alle landen die onze betaalmogelijkheid ondersteunen. Wel berekenen wij opslagen voor hogere verzendkosten.
- Kan ik ook meerdere voetzooltjes bestellen?
Na levering van het eerste paar voetzooltjes adviseren wij je om die eerst uit te proberen. Als je zooltjes volgens hetzelfde ontwerp wilt bijbestellen voor gebruik in andere schoenen, kun je dat in onze webshop doen. Je ontvangt dan geen schuimdoos meer en betaalt natuurlijk minder per extra paar.
- Hoe maakt E-Footcare mijn voetzool of inlay?
Je voetafdruk wordt na terug ontvangst door ons gescand. Met die scan en de door u verstrekte overige informatie wordt door intelligente software het product ontworpen en vervolgens met een duurzame 3D printer (in Nederland!) geprint. Daarna assembleren wij de voetzolen en zenden je deze toe.
- Kan ik geleverde voetzooltjes retourneren?
Omdat de voetzooltjes speciaal voor jou gemaakt zijn, kun je deze niet retourneren. Zie wel onze garantieclaim voor wat we samen wel kunnen doen.
- Wat als het lopen niet fijner gaat?
Als geleverde producten niet aan de verwachtingen voldoen, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand dan wat onze aanpak tot dan toe heeft kunnen voorzien. Wij vragen je dan om een doorverwijzing te verkrijgen bij de (huis)arts, bij ons een afspraak in te plannen en de geleverde producten mee te nemen. Wij hopen dan verder bij te dragen tot fijner lopen.